Content marketing Marketing

Skuteczność i efektywność działań marketingowych

Skuteczność i efektywność działań marketingowych

Marketing ukierunkowany jest przede wszystkim na realizację interesów danej spółki czy przedsiębiorstwa. Każda firma prowadząca działania marketingowe chce wiedzieć jakie efekty przynoszą jej wysiłki. Nikt nie lubi inwestować pieniędzy w rzeczy, które nie dają rezultatów. Dlatego ważne jest, by marka prócz sformułowania celów kampania potrafiła również zdefiniować skuteczność i efektywność działań marketingowych. Pozostaje jednak jedno istotne pytanie – w jaki sposób określić czy działania promocyjne faktycznie przynoszą korzyści? Podpowiadamy jak to zrobić w tym artykule! Przeczytaj koniecznie!

Skuteczność i efektywność działań marketingowych

jak mierzyć efektywność działań marektingowych

Mimo wielu lat badań i pracy, skuteczność i efektywność działań marketingowych firmy, nadal nie jest prostym zadaniem. Większość innych aspektów działalności marki można zwykle ukazać w postaci liczb i wykresów, a następnie poddać je prostej analizie. Inaczej niestety jest w marketingu i reklamie. Nie wystarczy podsumowanie wydatków przeznaczonych na promocję i zestawienie, a następnie porównanie ich ze wzrostem sprzedaży uzyskanym w czasie trwania kampanii.

Trzeba wziąć przecież pod uwagę, że działania marketingowe przynoszą efekty, nie tylko w czasie samej promocji. Często trwa to wiele tygodni i miesięcy po jej zakończeniu. Dodatkowo wzrost sprzedaży nie jest jedynym aspektem, na który wpływa reklama. Trzeba wziąć pod uwagę między innymi poprawę wizerunku marki, nawiązanie więzi ze stałymi klientami czy też wzrost wiarygodności firmy. Tych elementów jest naprawdę wiele, dlatego tak trudno uzyskać wiarygodne dane na temat skuteczności i efektywności działań marketingowych.

Kontrola i optymalizacja kampanii

Jeśli zależy nam na dobrze przeprowadzonej kampanii marketingowej, to niezbędna jest tutaj ciągła kontrola i trzymanie ręki na pulsie. Monitoring podjętych działań powinien być stałym i niepodważalnym punktem w harmonogramie. W tej sposób można uzyskać dane, które przyczynią się do określenia skuteczności i efektywności całego przedsięwzięcia. Dodatkowo firma będzie miała szansę dokonać ewentualnych poprawek w strategii i poprawić wydajność działań. Przydatne w tym zakresie będą również kluczowe wskaźniki efektywności, z angielskiego key performance indicators – KPI. Niezwykle istotne jest to, by każda firma indywidualnie dobrała wskaźniki pasujące do jej kampanii i celów. Mogą to być między innymi:

jak mierzyć efektywność działań marketingowych

  • Liczba wizyt na stronie internetowej lub firmowym blogu – Wpływa ona na popularność marki oraz daje informacje, czy publikowany content jest ciekawy dla odwiedzających.
  • Liczba osób zapisanych na subskrypcję newslettera i wypisanych z niej – To jedna z lepszych i skuteczniejszych sposobów komunikacji z klientami. Warto więc dbać, by te wskaźniki wypadały jak najlepiej.
  • Liczba nowych zrealizowanych zamówień – Wzrost przeprowadzanych transakcji to jasna informacja na temat skuteczności prowadzonych działań.
  • Nowe polubienia/obserwacje na portalach w social mediach – Profile w mediach społecznościowych to aktualnie bardzo ważny element działań marketingowych. Mają wpływ nie tylko na sprzedaż, ale i wizerunek marki. Dobrze, jeśli zrzeszają dużą społeczność wokół siebie.
  • Nowe kontakty / leady – to wskaźnik, który pozwala zorientować się jaka jest szansa na pozyskanie nowych potencjalnych klientów

Jaka jest najlepsza częstotliwość mierzenia wskaźników?

Doskonale wiemy, że w celu skontrolowania skuteczności działań marketingowych należy wskaźniki wydajności mierzyć regularnie. Tylko co to tak właściwie oznacza? Codziennie czy raz do roku? Jedną z najczęściej stosowanych praktyk jest sprawdzanie statystyk systematycznie – raz w miesiącu. Najczęściej w jednym wyznaczonym dniu. Daje to pogląd zarówno na działania długo, jak i krótkoterminowe. Taka comiesięczna kontrola pozwala również na szybkie wprowadzenie zmian w razie braku wyników lub co gorsza gdy efektywność działań marketingowych jest negatywna.

Narzędzia analityczne – czy warto?efektywność działań marketingowych

Oczywiście, że tak. Narzędzia analityczne wspierają efektywność działań marketingowych, które prowadzimy. W świecie marketingu internetowego monitorowanie efektów działań jest o wiele prostsze. Mają na to wpływ właśnie narzędzia analityczne. Dodatkowo bardzo duża ich część, jest całkowicie darmowa, więc nie wymaga powiększenia nakładów przeznaczonych na promocję. Do najpopularniejszych i najczęściej wykorzystywanych narzędzi analitycznych należą:

  • GoogleAnalytics – wykorzystywane przede wszystkich do monitorowania działań w mediach społecznościowych i wzmianek na temat firmy w sieci.
  • GoogleAdWords – Pozwala śledzić słowa kluczowe i informuje o współczynniku klikalności.
  • ly – analizuje ilość kliknięć w dany link.
  • Brand24 – narzędzie wykorzystywane przede wszystkim do monitoringu sieci.
  • Tidiochat – pozwala na analitykę wiadomości i ruchu na stronie w czasie rzeczywistym.
  • Prowly – narzędzie do obsługi kampanii PR’
  • Freshmail – narzędzie wykorzystywane do automatycznego mailingu i rozsyłki newsletterów.

Skuteczność i efektywność działań marketingowych jest więc kluczowym elementem, na który należy zwrócić uwagę. Należy kontrolować efekty kampanii, analizować raporty, gdy korzystamy z pomocy agencji zewnętrznych, a także spróbować optymalizować działania. Dzięki temu jesteśmy w stanie skutecznie zwiększyć efektywność działań marketingowych bez podnoszenia kosztów, a nawet znacząco je zmniejszając.

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back To Top